Els projectes de Primària
1r i 2n de Primària
Pla Lector
En el projecte Pla lector els nostres alumnes porten un llibre de lectura cada trimestre, el qual han de presentar als companys de classe de manera que la resta de companys tinguin ganes de llegir-lo. A més, els alumnes utilitzen la targeta viatgera (una per llibre) per fer una petita valoració del llibre.
Mou-te per la vida
Projecte de medi natural Mou-te per la vida on volem treballar els éssers vius (éssers humans, animals i plantes) amb la metodologia de projectes. El primer trimestre, treballem l'ésser humà a partir de sis tallers i, cada setmana, els alumnes fan un taller diferent amb el seu grup classe. Després d'haver passat pels sis tallers els alumnes hauran treballat la higiene personal, la salut, l’alimentació, l’exercici físic, les emocions i els hàbits saludables. Durant el segon trimestre, treballem el bloc dels animals i, al tercer trimestre, les plantes, a partir de l'hort que tenim a la banqueta i del qual se’n fa responsable el nostre cicle.
3r i 4t de Primària
Pla Lector
El Pla lector és un projecte que dura tot el curs i fomenta el plaer per la lectura. Es tracta de llegir cada dia entre 20 i 30 minuts. Cada nen porta un llibre al trimestre perquè els companys el puguin llegir i valorar. El propietari ens explica perquè ha portat aquest llibre i no un altre. A aquest gest li diem La targeta viatgera. Després de llegir el llibre, cada lector omple un petit espai en una targeta que està sempre amb el llibre i, així, el propietari té constància de les opinions dels companys.
Projecte Mou-te
El projecte Mou-te, engloba quasi tots els àmbits que hem de treballar. Vam començar barrejant els infants de 3r i de 4t i fent diferents grups de companys de viatge. Vam preparar nou viatges diferents (seguint el trajecte del tren de la Pobla: Termens, Vallfogona de Balaguer, Balaguer, Sant Llorenç de Montgai, Palau de Noguera, Tremp i La Pobla de Segur). Així, cada dijous al matí, treballem de manera interdisciplinària amb els companys de viatge. Treballem conceptes geogràfics (geografia humana, política, econòmica, física, ecològica...) buscant el paral·lelisme entre el que vam visitar i la nostra classe. Dura tot l'any.
Projecte Sistema Solar
El projecte experimental del Sistema Solar es desenvolupa a partir d'experiments que fan al laboratori i que es basen en preguntes que es fan els nens i ells mateixos busquen, preparen i realitzen per a la resta de companys dec classe. Paral·lelament treballem els conceptes a l'aula d'informàtica, busquem i gestionem la informació que cada nen es responsabilitza de trobar i que després explicarà a la resta de companys. L'objectiu és preparar la Jornada de la Ciència al carrer on presentarem els diferents experiments.
5è i 6è de Primària
Cançó resposta
La cançó resposta és el projecte més veterà de la nostra escola ja que compta amb més de 40 anys de trajectòria. Amb el temps ha experimentat diferents transformacions fins a arribar a la proposta actual. L’eix central és donar veu a diferents realitats de la nostra ciutat on es desenvolupen tasques de voluntariat, a través d’una cançó per donar resposta a aquestes realitats amb continguts de valors i compromís social. Al mateix temps, fem un viatge per la història de la música des de meitats del segle passat fins a l’actualitat, tot descobrint cançons que han esdevingut icones musicals. I tot això, partint de la creativitat com a motor de tot el procés. Ens repartim en grups de treball per inventar una lletra i una posada en escena que ens permetin, tot cantant, apropar-nos a aquests indrets de Lleida.
Projectes interdisciplinaris
Cada curs escolar els alumnes i tots els mestres de 5è i 6è de Primària ens impliquem en un projecte comú. En principi acostuma a ser un projecte relacionat amb aspectes socials o naturals, però la metodologia de treball oberta i participativa fa que aquests projectes s’abordin des de diferents àrees i competències.
El projecte proposa un treball més competencial, parteix d’inquietuds i realitats properes dels alumnes. Un exemple seria la història de la nostra ciutat, aprendre sobre aliments a mercats o supermercats o descobrir un entorn natural proper com la Mitjana o l’Horta de Lleida. Els projectes tenen la flexibilitat de no dependre d’un currículum tancat, d’anar construint coneixements entre alumnes i professors. De vegades, també rebem l’ajuda d’experts que ens aporten idees i aprenentatges.
En els projectes es realitzen activitats d’anàlisi, de síntesi i també d’exposicions a l’aula per compartir aprenentatges que considerem essencials. Treballar per projectes fomenta la iniciativa, la capacitat i les habilitats de recerca, i els valors de cooperació entre iguals. A més, aquest tipus de treball és molt inclusiu amb tots els alumnes perquè els permet expressar-se i desenvolupar coneixement segons el seu nivell i interès.
Assemblea Grupal
Els cursos de 5è i 6è dediquem una hora setmanal a realitzar una assemblea grupal. Durant la sessió es tracten temes que proposen els alumnes en relació amb l’organització de l’aula i la convivència en el grup. Hi ha dos alumnes que tenen el rol de moderador, per gestionar el torn de paraula i el rol de secretari per recollir les aportacions dels companys. L’entenem com una estratègia per promoure la participació activa dels alumnes a la vida del centre.
Colònies de 6è
Les colònies de 6è són diferents, són especials. Les setmanes anteriors els alumnes, organitzats en comissions, preparen diferents activitats de les colònies. Alguns exemples podrien ser la nit de la por, els bons dies i les bones nits, entre d’altres. La resta de les activitats de les colònies estan preparades pels mestres, no per monitors de les cases de colònies.
S’intenta fer una immersió total en l’entorn (del Pirineu) i en l’autogestió de part de les colònies. Així que fem excursions a alta muntanya i dormim en refugis de muntanya (Parc Nacional d’Aigüestortes o la Vall de Núria i el Puigmal). Hi ha l’opció de dormir alguna nit en tenda de campanya, ens encarreguem de parar i desparar el menjador o freguem el menjador després de cada àpat.
Altres activitats característiques d’aquesta sortida són el concert dedicat al poble, jocs d’orientacions per la vall, de creixement personal i interioritat, gimcana ecomarrana, diversos tallers (tenyir/decorar samarretes, tatuatges de Henna, entre d’altres), etc. Són unes colònies molt intenses i molt vivencials.